Sandras glutenfria

Glutenfritt morots- och linfröbröd

Kategori: Bröd

I senaste Coop Med Mera- tidningen var ett recept på glutenfria morots- och linfröbröd. Så detta passade jag på att baka igår (torsdag).





Glutenfritt morots- och linfröbröd
50 gram smör eller margarin
1 liter vatten
50 gram jäst
1 msk brödkryddor (man jag tog nog bara 1 tsk, jag tycker de kan bli lite för mycket smak annars)
1 tsk salt (men ta lite mindre så blir brödet nyttigare)
5 dl bovete eller hirsflingor (jag hade hirsflingor och krossat bovete så jag blandade detta)
2 dl rivana morötter
1 dl linfrön
14-16 dl glutenfri mjölmix
smör elelr olja att smörja formarna med

Jag hade även i ca 1 dl solrosfrön, samt 1 msk honung och ca 0,5 tsk bikarbonat så att degen verkligen skulle jäsa.

1. Smält smöret i en kastrull och häll i vattnet. Låt degspadet bli ljummet (ca 37 grader). Rör ut jästen med degspadet i en stor bunk.

2. Tillsätt kryddorna, salt, bovete-hirsflingor, morötter, linfrön och mjölmix.

3. Rör ihop allt till en kladdig deg. Låt degen jäsa under bakduk i ca 45 minuter.

4. Fördela degen i två brödformar eller i muffinsformar. Låt de jäsa ytterligare 45 minuter. Grädda i ugnen i 10-12 minuter om det är mindre bullar. Är det större bröd låt dem grädda 40-45 minuter i 175 grader. Vänd ur bröden ur formarna och grädda ytterligare ca 5 minuter upp och ner.

Brödet smakar gott, men det tog himla lång tid att baka (jäsning 2*45 minuter=väldigt länge). Brödet jäste bra, men jag hade lite bråttom så jag skulle nog väntat ut och låtit de jäsa 45 minuter vid båda tillfällena, för det blev lite degit i mitten fortfarande.
Brödet hade även väldigt svårt att ta färg, jag lät det ändå stå i ugnen några minuter extra för att se om de kunde få någon färg, men brödet förblev helt vitt.


KOMMENTARER:

  • Sandra säger:
    2009-05-08 | 14:12:17
    Bloggadress: http://alltomgluten.devote.se

    sv: Tack så mycket, ja det är många som har fått råd att äta glutenfritt men slarvar med det, det hjälper ju faktiskt för vissa, för mig har det hjälpt otroligt bra. Härligt att du fick en att ta tag i det, det är det man vill ju:) Din blogg är superbra! Kollar in på den lite då och då.

    Kram

  • Anonym säger:
    2010-09-14 | 11:45:05

    pensla med sockerlösning! då får de säkert fin färg

Kommentera inlägget här: