Sandras glutenfria

Glutenfria hallon- och blåbärsmuffins

Kategori: Mjuka kakor

Efter brunchen i söndags hade vi hallon och blåbär kvar så jag gjorde lite muffins =)
Så välkomna hem til mig på fika... jag är ju hemma och har påsklov =)

 

Glutenfria hallon- och blåbärsmuffins
2 ägg
1 dl strösocker
100 gram smält smör
3 dl glutenfri mjölmix
0,5 dl potatismjöl
0,5 dl pofiber
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
ca 1,5 dl bär (hallon och blåbär)

 - Vispa ägg och socker pösigt
 - Rör ner övriga ingredienser och rör försiktigt ihop smeten
 - Skeda ner smeten i muffinsformarna
 - Gädda i ugnen på 200 grader i ca 15 minuter
 - Låt svalna under bakduk.

De blev väldigt goda men kanske en aningens torra. Så nästa gång ska jag nog ta bort potatismjölet. Är det någan som har fler roliga muffins recept som redan är "färdigtestade" så att ingredienslistan är rätt och att det blir riktigt goda och saftiga muffins?

KOMMENTARER:

  • Sofia säger:
    2009-04-03 | 12:26:39

    Åh d låter trevligt!Kanske kommer förbi då!:)

  • Lotta säger:
    2009-04-03 | 13:50:06

    Hej! Dessa gör jag åt vår 4-åriga dotter med Celiaki. De enda hon gillar i bakväg och de blir BRA jämt ;-)



    KLARAS MUFFINS MED ÄPPLE

    200 g smör (rumsvarmt)

    6 ägg

    3 dl socker

    4 tsk bakpulver

    6 dl mix

    1/2 tsk vaniljpulver/1-2 tsk vaniljsocker

    4 st äpplen + kanel + socker (helst råsocker)



    Skala och finhacka äpplen, blanda äpelhacket med kanel och socker.



    Blanda smör och socker först, ha sedan i ett ägg i taget. Blanda ihop det torra separat och ha i det sist. Fyll stora muffinsformar med 1/3 smet (eller stora bullformar till hälften - blir lite jämnare resultat då) och lägg drygt 1 msk med äppelhack överst. Grädda i mitten av ugnen 175°C-180°C i ca 20 min.



    Lycka till!!!



    PS. Hemligheten ligger i mängden ägg ingen Husk eller pofiber behövs för saftigheten! Behöver dock frysas efter svalning som vanligt för att inte bli torra som allt bakat på mix...

  • Maria säger:
    2009-04-04 | 16:46:30

    Bra! Då vet jag var jag ska åka nånstans när jag kommer hem nästa vecka!!! :)

  • Jennie/Kalasgott säger:
    2009-04-14 | 16:44:51
    Bloggadress: http://kalasgott.blogg.se/

    Ser jättegoda ut! :-)

  • sandra säger:
    2010-04-29 | 19:29:19

    här kommer ett recept på cupcakes! tyckte dom blev grymt goda!



    2 ägg

    2,5 dl mjölmix

    0,5 dl pofiber

    1 dl mjölk

    50 g smör

    2 dl socker

    1,5 tsk bakpulver



    sen hackade ja lite block choklad och rev skal från apelsin + lite apelsinsaft.



    1. rör socker och ägg poröst

    2. tillsätt resten av ingredienserna och rör väl, fyll halva formar och grädda i mitten i 200 grader ca 10 min



    Frosting/chokladsmörkräm:



    100 g mjuk smör

    ca 500g florsocker

    3 msk kakao

    2 msk kallt kaffe (starkt)



    1. Vispa smöret mjukt och med elvispen, tillsätt florsockret lite i taget

    medan du vispar på låg fart.

    2. Rör sedan i kakaon och kaffet. Fortsätt sedan att vispa på medelhastighet

    i några minuter så att krämen tjocknar ordentligt. Den skall vara

    riktigt fast i konsistensen.

    3. Klart att spritsa på dina cupcakes!



    blev jätte glad när ja såg din blogg, kul med lite inspiration!

    /sandra

Kommentera inlägget här: