Sandras glutenfria

Glutenfria Pepparkakor

Kategori: Kakor

Idag var det dax för pepparkaksbak (jag gjorde degen igår)

Jag gjorde degen efter ett resept i min bakbok "baka glutenfritt" av Elisabet Ekstrand Hemmingsson (ICA förlag)



Pepparkakor

4-5 dl glutenfri mjölblandning
1/2 dl PO-fiber
1/2 dl socker
2 tsk malen kanel
1 tsk malen ingerfära
1 tsk malen nejlikor
1/1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk bikarbonat
100 gram smör
3/4 dl sirap
2 mak vatten

 - Rör mjukt matfett, socker och sirap poröst.
 - Blanda mjölmixen PO-fiber, kryddorna och bikarbonaten
 - Tillsätt mjölblandningen samt vatte i smeten
 - Arbeta allt till en smidig deg
 - Lägg degen på ett fat i kylskåpet ett par timmar elelr över natten

Utbakning:
 - Jag brukar kavla min deg på en blandning av mjöl och socker. Jag tycker att detta blir lättare och degen fastnar inte lika  lätt i bordet eller på kaveln.
 - Kavla degen tunt och tryck ut dina kokor med formarna
 - Lägg kakorna på en plåt med bakplåtspapper och grädda dem i mitten av ugnen 225 grader i ca 5-6 minuter.
 - Låt kakorna svalna på ett plant underlag innan du lägger dem i en burk.

Lycka till !

            

KOMMENTARER:

  • Heidi säger:
    2008-12-13 | 13:05:22
    Bloggadress: http://heidin72.blogg.se/

    En fundering, vad betyder 4-5 del mjölblandning? Hur mycket är det i praktiken??

  • Sandra säger:
    2008-12-15 | 08:57:11

    Hej Heidi:

    Detta var ett slarv fel, det ska såklart stå 4-5 dl glutenfri mjölblandning. Jätte bra att du var uppmärksam på detta, jag ska ändra detta direkt.

Kommentera inlägget här: