Sandras glutenfria

Glutenfri Jordgubbstårta

Kategori: Tårta

När sambon fyller år vill han absolut ha en jordgubbstårta. Så det ska det bli. Som bottnar använder jag receptet till rulltårta. Ser även att receptet är laktosfritt =)

Det blev en jätte smarrig tårta om jag får säga det själv...=) Ofta kan glutenfria kakort bli väldigt torra och smuliga. Men denna tårtan kändes jätte lätt och luftig och inte ett dugg torr eller smulig. Så jag måste säga att jag tycker att jag lyckades riktigt bra med denna tårta. 
Någon gång ska jag även använda receptet som i grunden är recpet till rulltårta att använda till att göra just en rulltårta. Vi får se hur jag lyckas då =) 



Tårtbottnar (rulltårta)
3 ägg
1,5 dl socker
1 dl potatismjöl
0,5 dl glutenfri mjölmix
1 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

1. Vispa ägg och socker pösigt
2. Rör försiktigt ner alla tora ingredienser
3. Häll smeten i en bakplåtsklädd långpanna (30*40 cm)
4. Grädda i mitten av ugnen i 5 minuter på 250 grader, håll koll på kakan den bränns snabbt.
5. Lägg upp kakan på ett socktrat bakplåtspapper för att svalna.

Jordgubbsårta
1. Gör två bottnar enligt receptet ovan.
2. Vispa vaniljvisp riktigt hård, blanda ner mosad banan. Bled ut vanilj smeten på den understa tårtbottnen och lägg på locket. Hit kan man förbereda dagen innan.
3. Vispa grädde och bred uppe på tårtan. Deckorera med färska jordgubbar och kanske mågot fint strössel.

KOMMENTARER:

  • Mikaela säger:
    2009-05-23 | 18:06:50
    Bloggadress: http://mymica.blogg.se/Iheartgreen

    vad smarrigt det ser ut :D

  • Kissen säger:
    2012-04-07 | 10:36:57

    Vill säga tack för bästa tårtbotten-receptet! Jag är inte glutenintolerant men känner flera som är det. När jag serverat denna tårta har den varit väldigt uppskattad av alla!

    Jag fyller bottnarna med chokladpudding och mosade bär.

    Nu idag bakas det för fullt igen, påskefterrätt! :)

    Glad Påsk!

Kommentera inlägget här: