Sandras glutenfria

Glutenfri Rabarberpaj med hallon

Kategori: Mjuka kakor

Nu är rabarberna här och de som är så gott :-)

För nån vecka sen fick jag med mig lite rabarber från mamma. Så det fick bli en liten kaka som jag tog med och bjöd en av mina allra bästa vänner på :-)
Receptet på pajen är ursprungligen en persikopaj gjord av mästerkocken Jenny alias Kalasgott. Se länk här till hennes recept. Men jag har modifierat lite för att få den glutenfri samt att jag använde rabarber istället för persika.



Så här kommer receptet, supersmarrigt blev det.

Lite smör i pajformen
Rabarber och lite hallon
0,5 dl strösocker

kaksmet:
200g mjukt smör
finrivet skal av 1 citron
1 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
2,5 dl glutenfri mjölmix
1 dl gräddfil
1 ägg

Smöra pajformen. Skala och dela rabarbern i lagom bitar. Lägg rabarber och lite hallon i pajformen och strö över sockret samt strö över lite potatismjöl så blir de inte så saftigt å degigt i mitten. Nyp ihop smöret med citronskalet och alla torra ingredienser till en härlig deg. Rör i gräddfilen och ägget och blanda tills smeten är slät och fin. Bred ut smeten över persikorna och grädda i mitten av ugnen i 200 grader, ca 40 minuter. Servera gärna med vaniljglass, eller lite grädde.



Kommentera inlägget här: