Sandras glutenfria

(Glutenfri) Farmors kladdkaka

Kategori: Mjuka kakor

I morse (fredag) bakade jag en kaka för att åka till farmor och fika. Min farfar gick nyligen bort, så jag tänkte passa på att få min farmor att tänka på något annat ett tag. Det kan ju inte vara så lätt att skiljas från någon man kännt och älskat i nästan 60 år....
Vet inte om kakan's rätta namn är "farmors kladdkaka" men receptet är i från min farmor och jag vet inte om receptet redan hette så när hon hittade det. Men kakan är i alla fall JÄTTE god och kan göras på så himla många olika sätt. Idag använde jag de rabarber och körsbär jag hade i frysen från förra säsongen.
Här kommer receptet, (har säker gjort den fler gånger här på bloggen), men här kommer receptet igen.



Farmors kladdkaka


  • 2 Ägg
  • 2 Kaffekoppar socker                   (1 kaffekopp är ungefär 1.5 - 2 deciliter)
  • 2 Kaffekoppar glutenfri mjölmix
  • 1 tsk vaniljsocker
  • 150 gram smält smör eller margarin.
  • Fruker eller bär du gillar, eller de som säsongen har att erbjuda.

Vispa äggen och sockret pösigt, tillsätt mjölet och smöret.

Häll smeten i en smörad och bröad form. (Enkel sats till en vanlig sockerkaksform, dubbel sats eller lite till för en långpanna).


Garnera med de frukter och bär du gillar. T.ex. rabarber, vinbär äpplen, hallon, blåbär mm.


Gräddas i mitten av ugnen på 175 grader i ca 60 min. Kakan ska vara lite kletig när den är klar.


Servera med grädde, vaniljvisp, glass eller ät den som den är.

  Innan gräddning

  Efter gräddning

KOMMENTARER:

  • ramona säger:
    2009-10-22 | 17:19:10

    jag ska prova baka denna :) hoppas den blir lika god som den ser ut ;P

  • Hodan wehelie säger:
    2011-06-20 | 17:02:06

    Det ser ut gott

Kommentera inlägget här: