Sandras glutenfria

Våffeldagen

Kategori: Allmänt

Idag är det Maria bebådelsedag = våffeldagen som vi brukar säga. Så till middag blev det våfflor =) med sylt, färska hallon, grädde och glass MMmmm mums. Vi var många som skulle äta så vi fick göra två smeter.
Första smeten var en färdig glutenfri mix från Mix Well. Jag måste säga att denna var riktigt god. Så den kommer jag göra igen om jag får ett infall av lathet.... =) För det är ju inte så krångligt att göra egen smet, (se recept medan)

Fick ett jätte bra tips i kommentaren. Det var att byta ut vattnet i Mix wells färdiga våffelmix mot kolsyrat vatten. Detta ska göra våfflorna extra frasiga. Tack Malin för detta tippset, de ska jag abolut testa nästa gång.


Andra smeten var en egen smet, här kommer det receptet:

 Bild från axafood.

Glutenfria våfflor
100 gram Smör eller margarin
2 1/5 dl vatten
3 1/5 dl glutenfri mix
2 1/5 dl mjölk
2 tsk bakpulver
1 tsk vaniljsocker

 - Smält matfettet och låtdetsvalna
 - Rör samman vatten, mjölmixen, mjölken, bakbulver och vaniljsockret till en jämn smet
 - Tillsätt det avsvalnande matfettet
 - Grädda våfflorna i våffelgärnet, vackert gyllenbruna
 - För att hålla våfflorna varma medan de övriga gräddas, kan du lägga dem på gallret i ugnen på låg värme
 - Servera våfflorna med sylt och grädde, eller glass och grädde.

Smaklig våffelmiddag !

Hur gör ni era våfflor? Någon som har något kul recept?

KOMMENTARER:

  • Malin Ström säger:
    2009-03-26 | 11:49:20

    Hej,

    Jag använder Mix Wells våfflor till hela familjen trots att det bara jag som är glutenintolerant. De känner ingen skillnad. Men vattnet byter jag ut till kolsyrat vatten - de blir så extra frasiga då.



    Nu har vi en Sodastreamer - så det är kranvatten, men jag har hört andra som häller i Ramlösa exempelvis..

    /Malin

Kommentera inlägget här: