Sandras glutenfria

Fredagsmys

Kategori: Övriga recept

I fredags passade vi äntligen på att laga lite extra god middag. Det blev till och med trerätters =)

Förrätt: Getost på salladsbädd med nötter och balsamvinäger och lite honung.

Huvudrätt: Stekt fläskfilé med potatisgratäng. Stekta champinjoner och färsk sparris.

Efterrätt: Naturell yoghurt med nektarin, chokladkaka, nötter och lite honung.


Getost på salladsbädd med nötter och balsamvinäger och lite honung


Skär getosten i skivor och gratinera i ugnen på hög värme i ca 5-10 minuter.

Lägg sedan osten på en salladsbädd. Strö över lite hackade nötter (jag använde cashewnötter) och droppa över lite balsamvinäger och honung.




Stekt fläskfilé

Fläskfilén putsade jag lite med vass kniv så att jag fick bort senor mm.

Kryddade mycket med både salt och peppar och en pepparmix som vi hade hemma. Stekte den sedan i het panna med lite smör och olja tills den fått fin färg på alla sidorna. La sedan över filén i en ugnssäker form och ställde den i ugnen för att gå klart, det tar ca 15 för köttet att bli färdigt i ugnen.


Potatisgratäng

Skala och skiva potatisen tunt, jag brukar använda matberedaren så går det fort och skivorna blir extra tunna. . Skiva även med en halv lök om du gillar det. Jag vet inte hur mycket potatis jag hade men det täckte en rund form som är 30 cm i diameter.

Varva sedan potatis lök, salt och peppar i en ugnssäker form.

Värm sedan 3 dl matlagningsgrädde + ca 1 dl mjöl på spisen slå detta över potatisen innan d sätter in den i ugnen. Gratinera i ugnen på 200 grader i minst 30-40 minuter. Stick i gratängen för att se om potatisen är mjuk. De sista minuterarna kan du lägga på lite riven ost så att den smälter och får fin färg.


Stekta champinjoner och färsk sparris

När jag var och handlade så valde jag ut de minsta champinjoner jag kunde hitta för att kunna steka dem hela.

Skölj svampen stek dem sedan i lire smör och olja, glöm inte att salt champinjonerna behöver en del salt.

Sparrisen: Eftersom en del sparris är ganska stor så för kokade jag dem i ca 2 minuter i lätt saltat vatten innan jag stekte dem tillsammans med champinjonerna.


Naturell yoghurt med nektarin, chokladkaka, nötter och lite honung.


Skiva nektarinen i små fyrkanter. Gör detsamma med kakan.

Hacka nötterna, jag hade cashewnötter med jag skulle även tror att det går lika bra med andra nötter om ni gillar någon annan sort bättre.

Varva alla ingredienser i små glas och glöm inta att ringla lite honung mellan varje lager,

Servera direkt.


Efter middagen kom min syster och vi såg på film, det blev en mycket trevlig kväll tycket jag =)
Man unnar sig sällan, eller i vårat fall så hinner vi inte så ofta som man vill laga det där lilla extra. Men det ska vi försöka ändra på från och med nu.... Har ni några trevliga middagstips till en mysig fredagskväll så maila mig gärna, jag behöver verkligen nya in-put så att man inte fastnar i samma maträtter, min mail är [email protected].

Hoppas ni alla får en trevlig helg, Kram.

KOMMENTARER:

  • Sandra drömkaka säger:
    2009-06-22 | 18:30:27
    Bloggadress: http://dromkaka.blogg.se/

    Men oh vad gärna jag skulle få den här menyn serverad hos mej! Kanske bäst jag tar tag i det själv ;)

Kommentera inlägget här: