Sandras glutenfria

Fiskgratäng med kräftsås

Kategori: Fisk

I helgen gjorde vi en jätte god fiskgratäng utav den soppan som vi hade på nyår. Se recept på soppan här. Vi gillade så bra att jag gjorde den igår kväll igen..... Så här kommer receptet i sin helhet.

Fiskgratäng med kräftsås
ca 4-6 personer

Ta den fisk du gillar (vi hade pangaus filé, men igår blandade jag lax och pangaus filé) lägg den i en ungsäker form.
Förstek gärna fisken i ugnen medans du kokar kräftsåsen

Kräftsåsen
4 morötter,
2 msk smör,
2 msk mjöl (ta lite extra mjöl för att det ska bli en tjock gratängsås)
9 dl vatten (ta lite mindre vatten för att det ska bli en tjock gratängsås)
3 fiskbuljongtärningar,
200 gram kräftost (ask),
2 dl creme fraiche,
1 knippe hackad dill,
1 burk kräftstjärtar. 
 
 - Finstrimla morötterna. Fräs i smör (ca 5 min.).
 - Strö över mjölet. Låt puttra (ca 5 min.).
 - Slå på vattnet och buljongtärningarna. Koka upp.
 - Blanda ner creme fraichen och kräftosten.
 - Koka upp och smaka av med dillen.
 - Blanda sist i kräftstjärtarna.
 - Koka ej mer (kräststjärtarna blir sega).  

Häll såsen över fisken och ställ in i ugnen i ca 15 eller tills fisken är klar och ytan fått en fin gyllene färg.

Servera gärna med potatismos och en god sallad.

KOMMENTARER:

  • Mamma Mat säger:
    2009-01-09 | 13:04:36
    Bloggadress: http://mammamat.blogg.se/

    Hej!

    Tack för tipset med veckomenyerna på Tasteline.

    Jag ska också försöka bli flitigare med att lägga ut mina veckomatsedlar på min blogg.

    Hälsningar Mamma Mat

  • LillaMy säger:
    2009-01-09 | 13:43:19
    Bloggadress: http://snowies.blogg.se/

    Det är jätte kul med mat och sånt. Själv är jag typ vegetarian så det blir att jag får tänka till endel ibland med ;)

Kommentera inlägget här: