Sandras glutenfria

Alla hjärtansdag frukost (Glutenfria scones)

Kategori: Bröd

I morse var jag den snälla flickvännen så jag var upp och gjorde scones dagen till ära. Scones blir lite lätt torra men det känndes lite lyxigt med nybakta bröd till frukost. Hoppas även att sambon gillade dem =)



Glutenfria scones (2 kakor)

4 dl glutenfri mjölmix (idag använde jag grov och fiber)
Salt
Socker
ca 0,5 tsk brödkryddor
ca 1 mak linfrön
ca 1 msk solrosfrön
1 tsk bakpulver
ca 70 gram smör
2 dl mjölk eller vatten

 - Blanda de torra ingredienserna i en skål
 - Finfördela matfettet i mjölblandningen ¨å det blir en grynig massa
 - tillsätt vätskan, och blanda snabbt ihop till en jämn deg.
 - Dela degen i två delar som du rullar och plattar ut på en bakplåt (dagen till ära försökte jag forma mina bullar som små hjärtan)
 - Nagga eller skåra bullarna lite
 - Grädda i ugnen på 250 grader i 10-15 minuter.
 - servera ljumna med smör, oct och lite marmelad.
Smaklig frukost =)

KOMMENTARER:

  • kristina säger:
    2009-02-14 | 19:36:33

    Hej, här sitter vi på Möja på verandan. Har bastat, ätit rösti med löjrom (det kan du äta), ryggbiff med sallad( det kan du äta), choklad (kan du äta), men vi strandar på äpplepajen...



    kram kuf

  • scones recept säger:
    2010-06-15 | 00:49:23
    Bloggadress: http://bakrecepten.se/scones-recept-scons/

    Själv bakar jag också scones, riktigt gott! Scones är min favorit.. :)

    Fin blogg.

Kommentera inlägget här: