Sandras glutenfria

Glutenfritt Bröd med bikarbonat

Kategori: Bröd

Jag har vid ett flertal tillfällen försökt att baka både bröd och bullar, med de vägrar att jäsa. De blir så hådra så man skulle kunna slå ner nåfon med dem......
Men jag har fått tipset att prova att baka med bikarbonat istöllet för jäst. Så hät kommer ett recept jag hande tänkt att prova i veckan.

Lycka till !


Bröd med bikarbonat


Förberedelsetid: 20 min

Tillagningstid: 1 tim 20 min

Färdigt på: 1 tim 40 min


Ingredienser

2 dl havregryn
5 dl siktad mjölmix
1 dl linfrön
1 dl russin
1 dl grovt hackade hasselnötter
2 tsk bikarbonat
1 nypa havssalt
4 dl naturell yoghurt
3 msk honung
1 st äpple
2 msk blandade frön till topping
10 st örtblad till dekoration


Gör så här

1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke utom fröna som ska strös på brödet.

3. Rör sedan ner yoghurt och honung.

4. Riv i äpplena.

5. Lägg ett bakplåtspapper i en brödform och häll ner smeten.

6. Strö på fröna och lägg på några örtblad.

7. Grädda brödet på nedersta valsen i cirka 80 minuter. Kontrollera brödet med ett träspett - är det torrt så är brödet klart.

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: