Sandras glutenfria

Äpple/körsbärskaka (glutenfri såklart)

Kategori: Mjuka kakor

Hej !!

Igår kväll var jag så duktig.... Vi har en stegtävling på jobbet så jag tog mig en promenad till Ytterby, det ligger ca 5-6 km från där jag bor. Så det blev en hel del steg och jag kände mig duktigt. Det är så att i Ytterby bor mina föräldrar så de fick köra mig tillbaka med som tack så fick dom fika. Mitt första lyckade bröd som jag bakade i måndags och en nygräddad äpple/körsbärskaka med vaniljsås.


Rabarberkaka (eller de frukter och bär du gillar)

Ingredienser (10 portioner)


150 g smör
1½ dl socker
2 tsk Vanillinsocker
2 st ägg
4 dl glutenfri mjölmix
1 tsk bakpulver
---
5dl rabarber eller färska bär
3-4 msk socker, eventuellt lite kanel och kardemumma ifall du gillar det.

Instruktioner

Kör alla ingredienser utom bären i matberedare.
Kläm fast ett bakplåtspapper i botten på en form med löstagbar botten, smörj kanterna.
Bred ut smeten, strö över bären och socker.
Grädda i 175º i nedre delen av ugnen i ca 45 min.
Servera med vaniljvisp eller vispad grädde.


... smaskens
Kommentera inlägget här: