Sandras glutenfria

Stockholm

Kategori: Allmänt

Ska berätta för er om min Stockholmsresa.


Fredag:

Går upp tidigt för att pack. (var på after work på torsdagen så jag hade ej hunnit detta tidigare) Tåget går 10:02 så jag åker med sambon till stan klockan 9:00. Köper en god caffe latte på espresso house och går på tåget. Här sitter jag i nästan 5 timmar innan jag är framme. Man hinner långt på när man lyssnar på en bok.


Väl framme går jag och strosar lite på Drottninggatan, kollar skor och annat trevlig köper även present till kusinbarnet.

Vid 5 blir jag hämtad av min kusin som slutat jobba. Vi åker hem till dom där vi beslutar att vi ska träffa ett far vänner till dom på Kista köpcenter där vi även ska äta. Det blev 8 bitar sushi. Här händer de första angående gluten på min lilla tripp. Sojan som man har till sushi är INTE glutenfri... och de har såklart ingen annan att erbjuda. Men men ...det var gott ändå =)


Lördag

Efter god sömn, och härlig frukost går vi ut på en långpromenad. Vi är ute i nästan 1,5 timmar. Vi gick runt Ulriksdals slott, jättefint område att promenera i.

Eftersom det var kanelbullens tog vi oss en fika efter promenaden.  De hade handlat glutenfria kanelbulla, och dessa var sååå goda, (måste komma ihåg att fråga vad de hette så att kan rekommendera dem för er). De hade legat i frysfacket på affären men de var stor, fluffiga och med riktig bullsmak. Inte så hårda och smaklösa som de jag tidigare handlat i affären.


Klockan 15 åket vi in till stan för att jag ska möta upp sambon på stationen. Vi checkar in på hotellet som låg perfekt på Drottninggatan nära Hötorget. Jättefint hotell i ett gammalt hus men gamla härliga fönster och högt i tak. Vi byter om för att gå till restaurang Grill (som kusinen rekommenderat). Det var verkligen en restaurang jag kan rekommendera er alla glutenintoleranta. Innan maten fick man bröd med någon färskost röra, och även jag fick bröd (detta är man inte bortskämd med). Jag kunde välja i stort sett det mesta för de kunde komponera rätterna så att de gick bra (lika så med efterrätterna). Jag valde hjort och sambon oxkött. Till detta ville vi ha ett gott vin. Vi fick då prata med chefs sommelieren som rekommenderade två röda viner. Och dessa var riktigt goda, passade väldigt bra till maten. Måste även tillägga att restaurangens intrigör var mycket tilltalande. Precis som på matsedeln fans de tre teman i inredningen; Asiatiskt, Amerikansk och Medelhavet. Vi satt på Medelhavet och bredvid vårat bod var en stor grill och stekhäll där man grillade det roterande lammet.

Jag på restaurang Grill.   Är mycket piggare än vad det ser ut som ...
Jag på restaurang Grill. Men jag är mycket piggare än vad det ser ut ...

Efter detta var det då dags för det vi egentligen var i Stockholm för; NHL-hockey. Vi hade platser högt upp i Globen, men vi såg riktigt bra. Eftersom sambon länge har följt NHL och Pittsburgh Penguins så höll vi på dom. Och de vann med 3-4 efter förlängning. Inte lika bra gick det i returmötet igår där de förlorade med 2-1.

Eftersom matchen slutade sent och vi hade en skön hotellsäng som väntade så gick vi hemåt.



Söndag

Söndagen började med en god frukost buffé. Här fick jag glutenfritt bröd som jag kunder rosta. Jag älskar frukost på hotell. Det finns så mycket gott, hemma orkar man aldrig göra i ordning så mycket mat. (men jag kom i detta på att det skulle vara trevligt att ha brunch tillsammans med tjejerna istället för en vanliga fika för en gångs skull). Mätta och belåtna gick vi sedan ut på stan. Tyvärr så regnade det men vi gick mest i affärer och kollade.

Tåget skulle gå kl 13 så ca 12:30 mötte vi upp min kusin igen, vi tog oss en kaffe innan vi gick på tåget. Även denna tågresan blev det mycket lyssnande på min Mp3 bok.

KOMMENTARER:

  • Görel säger:
    2008-10-08 | 00:05:44
    Bloggadress: http://www.glutenfrimat.se

    Hej Sandra!

    Ska bli spännande att se din sida växa fram - självklart får du länka!

    Jag skulle vilja läsa om hur du upptäckte att du hade celiaki.

    Happy baking!

Kommentera inlägget här: