Sandras glutenfria

Glutenfria Kanelbullar

Kategori: Bullar

Idag har jag igen försökt mig på att baka kanelbullar. Har gjort detta två gånger tidigare men båda gångerna har de blivit "sten"bullar, de har alltså inte jäst.
Idag jäste de inte heller så mycket men nygrädda så smakar de ändå väldigt gott.

Men man ska alltid använda sig av de tipps man får. Jag fick en gång tipps om att använda flytande margarin som fyllning istället för att bre smöret. Och det skulle jag ha gjort eftersom degen gick väldigt lätt sönder.

Här kommer receptet jag använt:
3 dl mjölk eller vatten
1/2 tsk fiber Husk
25 g jäst
100 g rumsvart smör
1/2 dl socker
1/4 tsk salt
5 dl potatismjöl
6-7 dl Glutenfri mjölmix

Fyllning:
100 g rumsvart smör 1/2 dl socker
1 tsk malen kanel
ev. (1 tsk malen kardemumma)

Pensling och garnering:
1 ägg + 2 tsk vatten
pärlsocker

  1. Värm mjölken fingervarm (37 grader) rör ner fiber husk. Låt svälla i ca 10 min.
  2. Smula ner jästen och rör om till den är upplöst. Klicka ner matfettet och tillsätt de övriga ingredienserna, men spara lite av mjölbmixen till utbaket. Arbeta degen i maskin mins 3 minuter.
  3. Själp upp degen på mjölat bakbord och kavla ut den.
  4. Bred matfettet jämt över degen och strö socker och kanel. Rulla ihop degen till en rulle.
  5. Skör upp rullen i jämnstor bitar och lägg i pappersformar på en bakplåt.
  6. Låt bullarna jäsa under bakduk i ca 60-70 minuter. Sätt under tiden på ungnen på 250 grader.
  7. Vispa samman ägget och vattnet och pensla de färdigjästa bullarna. Strö över lite pärlsocker.
  8. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 10 minuter
  9. Låt dem svalan underbakduk.

  

Kommentera inlägget här: