Sandras glutenfria

Hur fick jag veta....

Kategori: Gluten/celiaki

Fick en fråga om hur jag upptäckte att jag var gluten intolerant.
Det är faktiskt en jätte bra fråga för det var nästa en slump att jag fick veta.
När jag började jobba på Tekniska kontoret i en kommun så hade de vart annat år detaljerade hälsoundersökningar. Som tur var så skedde de det året jag började, så jag fick då gå på detta. Det visade sig att jag hade låga blodvärden, men jag tyckte inte detta var något annorlunda eftersom jag vetat om detta i många år till och med ätit mycket järntabletter som läkare skrivit ut utan att någon tänkt tanken på att de kan handla om glutenintolerans. Hon som tog proverna på företagshälsovården informerade om att det endast är en väldigt liten del av befolkningen som har normalt låga blodvärden. Så jag fick gå till vårdcentralen och be om en utredning och det var i den vevan jag fick veta. Så nu är det lite över ett år sedan jag gjorde gastroskopin där man kunde fastställa celiaki, så i nästa vecka är det dags igen och se om min omlagda kost har gett något resultat för då ska jag göra en ny gastroskopi.

När jag tänker på hur jag fick diagnosen så tänker jag samtidigt på hur många som måste gå ovetande.

Hur fick ni er

Kommentera inlägget här: