Sandras glutenfria

Glutenfria Kolasnittar

Kategori: Kakor

I onsdags fick jag ett ryck och bakade därför kolasnittar. Jag vill ju ha en sådan jul som min farmor, mormor och moster alltdig har. Med mist 7 sorters kakor till kaffet. Så därför måste jag sätta igång. Än sålänge finns bara lussebullar, pepparkakor och dessa kolasnittarna på mitt kakfat. Men det är ju några dagar kvar till jul. Får se om jag hinner med något mer...



Kolasnittar


3 dl Glutenfri Mjölmix
1 dl socker
1 tsk bikarbonat
1 tsk vanilsocker
1/2 tsk Fiberhusk
2 tsk sirap
100 gram smör

Blanda ihop allt till en slät deg.
Dela degen i 4. Rulla ut varje del till en fingrtjock längd.
Lägg längderna på en bakplåtsklädd plåt. Lägg dem inte för tätt för då kan de flyta ihop.
Tryck ut längderna lite med en gaffel.
Grädda mitt i ugnen i 175 grade i 15-17 minuter
Skär kakorna medan längderna ännu är varna.

Lycka till !

   Nu ligger mina fika kakor i denna burk.

KOMMENTARER:

  • Cissi säger:
    2008-12-18 | 16:20:41

    Hej, vilken fin och roligt blogg. Jag är oxå glutenintolerant så allt inom detta område slukas. Kommer absolut kika in här igen.



    Förresten så har jag ett superbra recept på Glutenfria Havrefrallor som jag gärna skickar över. DE smakar underbart och har faktiskt vunnit en tävling som Allt om Mat anordnade. De vann till om med över vanliga bröd så de är verkligen goda.

    God Jul & Gott Nytt År! Cissi

  • Sofia säger:
    2008-12-18 | 19:46:41

    Det tror jag säkert att du gör!Det e ju flera dagar kvar då hinner du ju baka massa...:P

  • Marias Kakburk säger:
    2008-12-18 | 22:37:43
    Bloggadress: http://www.hemmetsjournal.se/blogg/blogg/?blog=79

    Tack snälla:)!



    Ett tips ang skålen, den finns ju på Cervera och liknande ställen men den här har jag köpt på Ullared för 10 kronor, den stora kostar 25 (om du nu skulle bo i närheten:)

  • Lena säger:
    2008-12-20 | 21:04:17

    Vill du kan jag visa dig hur du ska göra för att vrida bilderna rätt. :) Vi kan ta det en kafferast eller så....

  • Sandra säger:
    2008-12-21 | 15:50:56
    Bloggadress: http://sandrasglutenfria.blogg.se/

    Lena: Ja, jätte gärna. Tack.

Kommentera inlägget här: