Sandras glutenfria

Glutenfria Havrefrallor

Kategori: Bröd

I torsdags fick jag en trevlig kommerntar till min blogg från Cecilia. Hon hade ett recept på havrefrallor som hade fått pris i Allt om Mat. Så ett jätte tack Cecilia för detta receptet.
Jag ska abolut testa dessa frallorna. Jag skriver igen och berättar hur jag lyckas.

Havrefrallor  
Receptet är beräknat till ca 15 st.

5 dl mjölk
50 gr jäst
2 msk rapsolja
2 msk fiberhusk
1 dl kesella kvarg 10 %
1 msk brödkrydda
1/2 tsk salt
1 dl lingonsylt (jag använder sockerfri)
4 dl havregryn (ren)
1 dl russin
5-6 dl fin glutenfri mix (Semper)

Pensling
ägg
Havregryn (ren)

 - Värm mjölken till 37 grader. Smula jästen i en bunke. Häll över lite av mjölken och rör tills jästen löst sig.
 - Tillsätt resten av mjölken, olja och fiberhusk. Låt svälla under sakta omrörning i 10 minuter.
 - Tillsätt kvarg, brödkryddor, salt, lingonsylt, havregryn, russin och den glutenfria mixen (börja med den mindre mängden).
 - Arbeta degen mkt väl i en assistent, minst 10 minuter. Degen ska vara kladdig!
 - Låt den jäsa övertäckt ca 30 min.
 - Lägg degen i en spritspåse utan tyll. Spritsa ut degen på en bakplåtspappersklädd plåt eller använd två skedar och klicka ut degen.
 - Platta till frallorna något och låt dem jäsa övertäckta ytterligare 30 min.
 - Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg och strö havregryn över. Grädda mitt i ugnen 10-12 min. Låt svalna på galler under bakduk.

De är goda men kan vara lite trixiga att få ut på en plåt eftersom man inte kan ta dem med händerna. Men som sagt det går bra med två skedar.

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: