Sandras glutenfria

Fikonmarmelad a la Leila

Kategori: Övriga recept

I onsdags så jag på Leilas jul på tv 4+. Då gjorde hon denna mumsiga marmelad.


Ingredienser

10 färska fikon
1 apelsin
1 vaniljstång
2 dl syltsocker
2 dl portvin


Receptet ger 1 burk.


Gör så här

1. Klyfta fikonen och skär bort skalet samt stjälken.

2. Riv skal och pressa saft ur apelsinen.

3. Blanda fikon, apelsinskal och apelsinsaft, delad och urskrapad vaniljstång, syltsocker och portvin i en kastrull och låt koka cirka 15 minuter tills bitarna faller sönder och kokat samman.

4. Plocka upp vaniljstången och häll marmeladen i en desinficerad burk.

För att desinfektera en burk kan man lägga den några minuter i ugnen på mist 100 grader.

Jag smakade lite på marmelanden och nästa gång jag gör den så kommer jag nog ta hälften vatten och hälften portvin, eftersom jag inte tycker så mycket om portvin.

Detta kommer att bli en fin julkapp =)

Vill ni ha fler recept från Leila klicka här.

Kommentera inlägget här: