Sandras glutenfria

Chokladkola (naturligt glutenfri)

Kategori: Godis

Själv hann jag inte med att göra någon kola så det får jag göra en annan dag. Men en av oss var det gjorde chokladkolor. Vet inte hur hennes recept var, men det är detta receptet jag tänker testa när jag sätter igång med kolakonandet =)

Hemlagad Chokladkola

100 gram smör
2 dl visgrädde
3 dl socker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
100-150 gram mörk choklad

Gör så här

Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull. Tillsätt grädde, socker, sirap och vaniljsocker.
Koka utan lock, rör om då och då tills termometern visar 124° eller när smeten håller kulprovet. Häll några droppar av smeten i iskallt vatten och rulla till en seg och fast kula. Koktid 15 - 30 min. Häll smeten på smörpapper i en form ca 20 x 30 cm. Låt svalna och skär eller klipp i bitar.
Dela chokladen i bitar och smält den i en skål i vattenbad eller i mikro. Doppa kolan i chokladen och lägg den på smörpapper. Låt stelna i kyl. Förvara kallt.

KOMMENTARER:

Kommentera inlägget här: